Familjen Franklin

En blogg om livet i en familj med tre barn. Det är allt från barnens kloka funderingar och deras milstolpar i livet till vardagspusslet och spännande upplevelser. Bloggen startades framförallt för att mor- och farföräldrar skulle kunna känna sig närvarande i vår vardag fastän de geografiskt inte har möjlighet till det. Bilderna i bloggen får inte användas av andra utan min tillåtelse.

Kompismys

Kategori:

Vi är ett tjejgäng som hängt ihop läääänge. Helt suveräna tjejer och vi kan alla vara oss själva och det är alltid avslappnat och kul då vi ses! Magmusklerna får sitt varje gång. Idag sågs sex av oss för lite middagshäng. Mysigt.
Våra män var alla upptagna med annat. Men vad gör det när barnen är vana att hänga i stor klunga. 13 barn har vi hunnit få sammanlagt på 8,5 år. Trots det fick vi vuxna sitta ner och äta i lugn och ro. Vi har hunnit få rutin på det där verkar det som. Ge barnen mat först. Med mätta magar är de sedan leksugna och sysselsätter sig medan vi vuxna äter.
Tack för idag tjejer och era guldkorn.

Byggarbetare

Kategori:

William har hållit på att bygga ett hus i två kvällar nu. Det är inget hus som helst utan han bygger sin farfars jobb. Såhär ser det ut:
På gården har de hissat svenska flaggan.

Inne på kontoret finns det ett bord i fikarummet och ett eget rum med dator till farfar.

Och där sitter han i egen hög person.
Det är ju så tydligt att farfar jobbar som arkitekt på Flexator. I verkligheten är han dock pensionär, men i legovärlden jobbar han vidare.

Kunskapsöverföring

Kategori:

Bianca vill sååå gärna börja skolan och lära sig saker precis som William. William är glädjande nog mycket stolt över att vara skolbarn och delar gärna med sig av sina kunskaper. Igår lärde William sin lillasyster siffror genom att spela finns i sjön. Bianca sög åt sig kunskap och sken som en sol fastän William vann hela tiden. Win-win.

Abborrfilé

Idag har jag för första gången filéat abborrar. Det är ju dags att lära sig nu när vi äger en stuga och vatten.
Patrik var och fiskade med jobbet och kom hem med abborrar och frågan:"Tar du hand om de här?".
Jag visste hur man rensar men hade noll koll på hur man filéar. Det är tur att jag har en fiskkunnig släkt. Först visade Mats sina knep:
Efter detta ringde jag även till pappa som kom och visade sina knep . Efter det var det dags att hitta mina egna knep. Det gick sådär till en början. Första fisken resulterade i en liten ynklig filé. Från den sjätte fisken lyckades jag dock få ut två helt godkända filéer.
Övning ger färdighet.
Nu kan vi bjuda er på abborrfiléer då ni hälsar på oss på stugan. Välkomna!

Ur barnamun

Kategori:

Bianca: Mamma vet du vad grunt betyder?
Jag: Ja, vet du?
Bianca: Det är när vattnet är kort.

Enkelt.

Patrik 36

Kategori:

Vilken fantastisk födelsedag Patrik fick i år. Strålande solsken och varmt. Såhär blev han firad i morse:
Han fick först sång på sängen och William gav honom en massage som han lärt sig på fritids. Efter att vi ätit frukost åkte vi ut till stugan. Väl där blev han beordrad av barnen att gå ner till stranden. Vi kom då med blommor, presenter och sång.
(Han sa sig inte vara missnöjd... Bara bländad av solen, men vem vet... 😜)

Patrik och William rodde sedan ut och fiskade medan jag målade tak och Bianca myste ner sig på ett fårskinn och tittade på film.
Lunchen avnjöts ute och efter det tog jag båda barn med till Williams simträning medan Patrik fortsatte med takmålandet.

Jag och barnen köpte pizza på vägen tillbaka till stugan som mumsades nere vid sjön.
Patrik fick även sin favoritöl (Stallhagen) så målandet skulle förgyllas lite.

Det blev mera strandhäng och annat kan man ju inte förvänta sig med det underbara vädret.

Vid solnedgången njöt vi ytterligare av vårt paradis.

Patrik passade på att avsluta dagen med ett kvällsdopp och lite statylek innan vi återvände hem för nattning av barn och soffmys.

En fantastisk födelsedag för oss alla. Grattis igen älskling!

Takfärg

Kategori:

Det jobbas på i stugan. Patrik har varit ledig från jobbet två dagar så vi ska komma framåt. När det började målas såg hallen ut såhär:
Och nu ser den ut såhär:

Det blir såå fint!
I helgen bär det av ut till stugan igen. Tänk vilken skillnad det blir med lite färg.

Tallinn

Kategori:

I morse kom jag och Patrik hem från vår weekend i Tallinn. En mysig resa med tid för varandra. Tusen tack alla ni som var med och gav detta i bröllopsgåva. Vi är så tacksamma!

Tallinn är en kontrasternas stad. Gamla stan är fantastiskt vacker och sagolik, medan en stor del av övriga stan visar tydliga tecken på den hårda tid landet gått igenom historiskt.

Vi fick sova i lyxhytt på väg till Tallinn och vaknade upp med denna utsikt:
Det var fantastiskt väder hela helgen.
Tallinn bjuder på så makalöst vackra dörrar. Jag tror bestämt att jag blivit lite av en dörr-fetischist efter denna helg...
Vi hade ett stort rum med sittgrupp, badkar och dubbel-handfat.
Det fanns även en spa-avdelning med 6 olika sorters bastun.

Det fanns dock två minus på detta hotell: städningen och maten. Men det fanns så många fina restauranger i stan så det gick ingen nöd på oss.
För vem vill inte äta tex här:
Eller här:

Den italienska restaurangen Controvento blev en av favoriterna. God mat, bra service och mysigt.
Även den ekologiska restaurangen Leib Resto ja Aed var en fröjd för smaklökarna. En mysig restaurang in på en liten bakgård.
Det var inte heller fel att fika på chokladcaféet Pieres.

Här fanns även denna coola cykel med virkad utsmyckning:
Man fylls av så mycket feel good av att strosa i gamla stan. Allt är så vackert.

Som ni ser på bilderna ovan är det många som har skaffat sig inkomster genom att måla, spela, sjunga eller uppträda på stadens gator och torg.

På söndagen var vi till ett fägelsemuseum 1 km från vårt hotell. Det var en oerhört tung och jobbig upplevelse. Jag blev helt matt efter att ha vandrat omkring i fängelset en timme. Väggarna liksom utstrålade ångest och skrik.

Sista fången släpptes från fängelset 2002, efter att det upptäckts att fångar satt inlåsta trots att vakterna övergett fängelset.

Många dörrar hade märken efter sparkar.
Sjukhusdelen fungerade fram till 2005 fastän övriga fängelset stängde 2002.

Under 1940-talet fängslades eller deporterades 100 000 personer i eller via detta fängelse. Fängelset kallas för "The Hell hole" på grund av den vardagliga tortyr som utspelades där. (Källa: olika sidor på nätet). Man kan då tänka att det är 70 år sedan. Men tänk då att den sista avrättningen utfördes 1991... Det är 23 år sedan. Vad gjorde du 1991? Jag gick i sexan och sjuan. Antagligen funderade jag på vilka kläder jag skulle ha på mig och var allmänt tonårstrotsig. Bara några kilometer bort var det en människa som var instängd i en 30 kvm stor cell tillsammans med 29 andra. Hade hen tur fick denna människa vara ute på rastgården vid något tillfälle.

Denna person fick sedan vid något tillfälle ta den långa vandringen ner i det lilla rummet med tjocka väggar där hålet i taket vittnar om den krok som hängt där och hålet i golvet idag täckts över lite sporadiskt.

Som ni förstår var det en tung men nyttig upplevelse. Jag är så oerhört glad  och tacksam för att vi lever det liv vi lever. Det är viktigt att öppna ögonen ibland. Men ack så skönt att komma tillbaka till vardagen och få krama på våra små juveler igen.

Helgen var trots det tunga fängelsebesöket en helt fantastisk resa. Vi har verkligen njutit av att få så mycket tid tillsammans. Nu har vi ork att måla stugan och fixa fint där. Vi köpte fina fårskinn att ha framför brasan. Så mjukt och skönt att mysa ner sig i under svala kvällar eller regniga dagar.